Hét online taaladviespunt HvA en UvA

Standaardstructuren voor een presentatie

Vaak zijn (gesproken of geschreven) teksten op dezelfde manier opgebouwd. Een rapport beschrijft bijvoorbeeld eerst de voordelen en dan de nadelen. Of in een presentatie wordt eerst het probleem beschreven, daarna wordt uitgelegd waarom het een probleem is en daarna worden de mogelijke oplossingen gegeven. Het voordeel van het gebruik van dit soort standaardstructuren is dat de lezer dit soort structuren herkent en ook verwacht. Als je een presentatie houdt, heeft je publiek veel baat bij een duidelijke structuur. En als je je presentatie aan het voorbereiden bent, helpt een standaardstructuur je bij het schrijven en uitwerken van je tekst.

Er zijn verschillende standaardstructuren. Hieronder staan voorbeelden van standaardstructuren die vaak gebruikt worden bij presentaties.
 
Probleemstructuur

  • Wat is het probleem?
  • Waarom is het een probleem?
  • Voor wie is het een probleem?
  • Wat zijn de oorzaken?
  • Wat zijn de oplossingen?
  • Wat is de beste oplossing?

Voorbeeld probleemstructuur

 

Wat is het probleem?

 

Waarom is het een                 probleem?

Voor wie is het een probleem?

Wat zijn de oorzaken?

Wat zijn de oplossingen?

Wat is de beste oplossing?

Hangjongeren in Amsterdam- Ze veroorzaken overlast
(o.a. geluidsoverlast en vandalisme)

– Ze beïnvloeden elkaar en andere jongeren- Buurtbewoners (overlast)

– Gemeente (vandalisme)
– Zichzelf/andere jongeren

– Slechte thuissituatie
– Verveling
– Scholen meer contact met ouders
– Gemeente meer activiteiten voor jongeren
ontwikkelen

Gemeente, scholen, ouders en jongeren moeten samenwerken om de overlast van hangjongeren tegen te gaan.

 

Evaluatiestructuur

  • Wat wordt er geëvalueerd?
  • Wat zijn de positieve kanten?
  • Wat zijn de negatieve kanten?
  • Wat is het eindoordeel?
  • Welke maatregelen moeten/kunnen worden genomen?

Voorbeeld evaluatiestructuur

Wat wordt er geëvalueerd?Wat zijn de positieve kanten?

Wat zijn de negatieve kanten?

Wat is het eindoordeel?


Welke maatregelen moeten worden genomen?

OV-chipkaart- Eenmaal opgewaardeerd gaat het sneller
met instappen
– Je hoeft niet meer uit te rekenen hoeveel
zones je reis kost- Het opwaarderen kost veel tijd
– Als je hem verliest, kost het veel geldDe OV chipkaart is een hele verbetering ten opzichte van de strippenkaartHet opwaarderen moet verbeterd worden

 

Argumentatiestructuur

  • Wat is het onderwerp?
  • Wat is mijn mening?
  • Wat zijn de argumenten voor?
  • Wat zijn de argumenten tegen?
  • Wat is de conclusie?

Voorbeeld argumentatiestructuur

Wat is het onderwerp?Wat is mijn mening?

Wat zijn de argumenten vóór?

Wat zijn de argumenten tegen?

Wat is de conclusie?

Anoniem solliciterenSollicitatiebrieven moeten voortaan zonder naam, leeftijd en geslacht gestuurd worden om discriminatie tegen te gaan.Iedereen krijgt op deze manier een gelijke kans.- Bij het gesprek kunnen de sollicitanten
alsnog afvallen op basis van geslacht, leeftijd
of afkomst.
– Het probleem van discriminatie wordt
niet opgelost.

 

Het is beter om sollicitatiebrieven zonder naam, leeftijd en geslacht te sturen. Bij het gesprek kunnen sollicitanten toch nog afgewezen worden, maar op deze manier krijgt iedereen toch een gelijke kans op een sollicitatiegesprek.